Jak wymienić opony w ciągniku?

traktor

Maszyny rolnicze, w tym ciągniki, muszą być wyposażone w wysokiej jakości części zamienne. Zachodzi także konieczność monitorowania stanu opon i ich wymiana w zależności od zużycia. Pożądany jest więc wybór niezawodnych gum, które spełniają wszystkie wymagania. Jak wymienić opony w ciągniku i kiedy należy to zrobić?

Wymiana opon w ciągniku rolniczym – skąd wiadomo, kiedy przeprowadzić?

Zużyte opony do ciągników mogą w najlepszej sytuacji spowolnić ogólną wydajność pojazdu, jednak z drugiej strony stwarzają ryzyko. Skąd wiadomo, kiedy wymienić ogumienie? Chociaż pytanie może wydawać się oczywiste, warto przyjrzeć się kilku aspektom, które determinują wymóg wymiany opon. Są to m.in.:

  • głębokość bieżnika – to widoczny czynnik decydujący o tym, czy opona wymaga wymiany. W przeciwieństwie do samochodowego typu, który musi posiadać wymaganą przez prawo minimalną głębokość bieżnika, nie ma dokładnych przepisów dotyczących opon do ciągników. Zużyty element oznacza jednak, że gumy muszą być wymienione z kilku powodów. Najbardziej oczywisty to brak przyczepności. Można to sprawdzić podczas rutynowej kontroli poślizgu kół ciągnika podczas prac o dużej przyczepności, takich jak orka lub głęboszowanie. Wysoki poziom poślizgu oznacza, że nadszedł czas wymiany opon;
  • uszkodzone boki – ściany boczne gum mogą ulec zniszczeniu z różnych powodów. Wiąże się to z nierówną drogą, ścieraniem podczas styku z krawężnikami lub kamieniami w twardych glebach. Ponieważ boki opon nie są bezpośrednio narażone na obciążenia, rzadko ulegają uszkodzeniu, wykazują jednak największą wrażliwość na pęknięcia. Z tego względu należy bezwzględnie wymienić oponę, jeśli jej boczne ścianki posiadają znaczne uszkodzenia;
  • nierównomierne zużycie – występuje zwykle na mniejszych, przednich gumach traktorów ze względu na dodatkowe zużycie wynikające z jazdy po twardych nawierzchniach i ryzyka nieprawidłowej zbieżności kół. Z tego powodu np. opony do ursusa C-360 powinny być sprawdzane pod tym względem.

Jakie opony wybrać do ciągnika?

Przed przystąpieniem do wymiany opon należy zdecydować się na konkretny rodzaj. Stosowane od kilku lat w samochodach osobowych modele radialne sprawdzają się jako skuteczne rozwiązanie do maszyn rolniczych, maksymalizując ich wydajność w trakcie prac. Co więcej, chronią także glebę przed nadmiernym ubijaniem. W przeciwieństwie do technologii diagonalnej typ radialny optymalizuje również przyczepność traktora. Jak zatem wygląda wymiana opon w ciągniku rolniczym?

Jak wymienić opony w ciągniku? – poprawny montaż

Najpierw należy spuścić powietrze ze starej opony. Warto stosować kliny, aby zapobiec stoczeniu się ciągnika. Następnie należy umieścić go na podnośniku, aby uwolnić koło od kontaktu z podłożem. Po tym można przystąpić do zdjęcia opony z felgi, korzystając z narzędzi.

Montaż nowej opony rolniczej, który wykonuje się w pionie, czyli na pojeździe, zaczyna się od kilku kroków przygotowawczych:

  • sprawdź, czy opona, felga oraz dętka są odpowiednie zarówno do pojazdu, jak i konkretnego przeznaczenia;
  • oczyść felgę i sprawdź, czy nie jest uszkodzona;
  • w przypadku opon o dużej objętości zastosuj narzędzia hydrauliczne, takie jak podnośnik;
  • posmaruj krawędzi felgi i nowej opony smarem. Nałożenie cienkiej warstwy po wewnętrznej i zewnętrznej strony gumy wystarczy;
  • umieść oponę na feldze, zaczynając od góry (zwróć uwagę na kierunek opony);
  • po zabezpieczeniu wierzchu opony uchwytami imadła wyreguluj ją w stosunku do osi pojazdu. Na tym etapie może się przydać druga para rąk;
  • upewnij się, iż cała opona jest dobrze wyśrodkowana na feldze;

Następnie napompuj oponę do ok. 2,5 bara, aby docisnęła się do felgi. Na tym etapie warto odsunąć się od przodu gumy, aby uniknąć niebezpieczeństwa w razie pęknięcia, a tym samym wypadku. Po całym procesie wymień mechanizm zaworu oraz wyreguluj ciśnienie zgodnie ze standardem użytkowania dla danego ciągnika.

Wymiana opon w ciągniku – dodatkowe porady

Wymieniając oponę w ciągniku, dobrze jest unikać zbędnego podgrzewana felgi, na której została zamontowana guma. Po jej zainstalowaniu i udanej wymianie warto co jakiś czas sprawdzać ciśnienie. Zbyt niskie może spowodować niepotrzebne zużycie opony, a zbyt wysokie spowoduje, że ogumienie będzie miało o wiele mniejszą powierzchnię styku z podłożem, co powoduje utratę przyczepności, a także większą podatność na uszkodzenia.