Audyt marki – jak rozumieć?

audyt

Aby marka była skuteczna, musi być sprawna. Nie może zawierać żadnych błędów, niespójności czy wręcz odstraszać klientów. Właśnie dlatego warto co jakiś czas przeprowadzać audyt marki. Z poniższego artykułu dowiesz się, co to takiego oraz jak przebiega. Przedstawione zostaną także korzyści, jakie przynosi audyt oraz omówione zostaną zasady wyboru agencji do audytu.

Audyt marki — jak rozumieć to pojęcie?

Audyt to inaczej analiza marki pod kątem sprawdzenia jej wizerunku. Jest to badanie przekrojowe, które wykonuje się, np. jeśli ma się zamiar wprowadzić zmiany w działaniu firmy. Dzięki temu dowiedzieć się można, jak dana marka prezentuje się w oczach klientów. Jest to istotny element w planowaniu strategii firmy, którego nie można pominąć, jeśli chce się przodować w danej branży.

Na czym dokładnie polega audyt marki?

Audyt marki to jej kompleksowy przegląd. W tym celu zewnętrzna firma, zazwyczaj agencja brandingowa, otrzymuje wgląd we wszelkie dokumenty zleceniodawcy. Powinna mieć także dostęp do historii i dokumentacji uprzednio prowadzonych działań promocyjnych. Tylko przy pełnym obrazie sytuacji można wysnuć poprawne wnioski i rekomendacje.

Te ostatnie są tak naprawdę najważniejszą częścią audytu. Na ich podstawie poddawana dobrowolnej kontroli marka może dokonać korekty ewentualnych wykrytych błędów i uchybień. Taka optymalizacja przełoży się na zwiększone zyski, lepszy wizerunek czy wejście na nowe rynki.

Komu powierzyć swój audyt marki?

Przede wszystkim działania takie muszą zostać przeprowadzone przez specjalistów. Jest to warunek sine qua non sukcesu. Dyletant czy nowicjusz nie jest w stanie wykryć rzeczy, które dla eksperta są rażącymi błędami. Ekspertyza równa się doświadczenie. Dlatego wybierając audytora czy zespół audytorski, warto sprawdzić, jakim doświadczeniem może się pochwalić. Mowa tu nie tylko o przepracowanych latach, choć i te mają duże znaczenie. Dobrą praktyką będzie także przyjrzenie się rozwojowi zawodowemu potencjalnych audytorów. Jakie studia podyplomowe czy prestiżowe kursy skończyli? Rozsądnym ruchem będzie także zajrzenie na ich profile zawodowe. Jeśli audytorem jest grafik, warto przyjrzeć się jego portfolio przykładowo na Behance. W przypadku każdej profesji opłaca się wejść na profil na LinkedIn. Aktywny udział w branżowych dyskusjach, publikowanie autorskich artykułów to z pewnością oznaka profesjonalizmu.

Warto także sprawdzić, co o danej agencji i jej usługach, zwłaszcza audycie, mówią inni klienci. Jeśli przeważają skargi czy narzekania, lepiej poszukać innej agencji. Celem audytu jest poprawa sytuacji, nie zaś niewłaściwe czy ogólnikowe wnioski. Z kolei pozytywne czy nawet entuzjastyczne uwagi od zadowolonych klientów to dowód jakości lepszy, niż jakakolwiek reklama.

Dodatkowo warto zaznajomić się z cenami rynkowymi. Nie warto przepłacać za usługę, którą w identycznym standardzie można otrzymać gdzie indziej, ale dwukrotnie taniej. Istotne jest także znanie podstaw brandingu, aby dialog z audytorami był lepszy. Dodatkowo można uniknąć oszukania przez samozwańczych ekspertów. Łatwo jest się na takowego wykreować i żerować na niewiedzy swoich klientów.

Jaka dokładnie agencja brandingowa może wesprzeć audyt marki?

Przykładowym dobrym partnerem do audytu będzie Agencja Brandingowa Studio DN Design Group. Agencja ta może pochwalić się trzema dekadami działalności. Zatem zdążyła pomóc już setkom, albo wręcz tysiącom klientom w budowaniu i poprawie ich marek. Pracują w niej wyłącznie wykwalifikowani specjaliści, co czyni ją jedną z lepszych firm na rynku. Z audytu w tej agencji skorzystało wiele powszechnie znanych firm, często dominujących na rynku. Jako przykłady można wyliczyć między innymi:

  • Polpharma,
  • Łowicz,
  • Media Expert,
  • Polski Cukier,
  • Fanex,
  • Peklimar.

Jeśli przyjrzeć się popularności i zyskom tych marek, audyt marki w Agencji Brandingowej Studio DN Design Group staje się niemal oczywistym wyborem. Skoro w ciągu lat swojej działalności zdołała doprowadzić do sukcesów tylu firm, z pewnością zrobi to samo dla kolejnych klientów. Szczegółową ofertę można sprawdzić na https://www.studiodn.eu/.