Jak generować leady ?

Firmy prowadzące biznes w sieci wciąż muszą szukać skutecznych sposobów na pozyskiwanie nowych klientów. Jednym z nich jest pozyskiwanie leadów. Co ważne, jest to sposób wyróżniający się bardzo dużą skutecznością. Oczywiście pod warunkiem, że leady pozyskuje się w sposób właściwy. Ogólnie rzecz ujmując, pozyskiwanie leadów polega na budowaniu bazy potencjalnych klientów, którzy wstępnie wyrazili już zainteresowanie oferowanymi produktami lub usługami. Pozyskiwanie leadów to skuteczny sposób na znaczące zwiększenie zysków ze sprzedaży. Zatem jak generować leady?

Określenie grupy potencjalnych klientów

Lead generation, bo tak często określa się pozyskiwanie leadów, to proces podzielony na kilka etapów. Pierwszym z nich jest dokładne określenie grupy docelowej. Nie można bowiem liczyć na zadowalające efekty prowadzonych działań marketingowych, jeśli wcześniej nie pozna się swoich potencjalnych klientów. To bardzo ważny etap w procesie pozyskiwania leadów. Istotne jest zatem, aby analiza grupy docelowej przeprowadzona była w sposób bardzo dokładny. Bez takiej analizy trudno liczyć na pozyskanie leadów. Analiza grupy docelowej wpływa również na jakość pozyskanych leadów. Im lepiej pozna się swoich potencjalnych klientów, tym leadów będzie więcej, a ich jakość również będzie większa. Innymi słowy, działania marketingowe muszą być zoptymalizowane pod kątem konkretnej grupy docelowej.

Analiza wyników

Aby kampania pozyskiwania leadów przyniosła oczekiwane efekty, konieczne jest mierzenie jej wyników na bieżąco. Wiele firm tego nie robi i niestety na koniec pojawia się niemałe rozczarowanie. Zatem jak pozyskiwać leady w sposób efektywny? Jak wspomniano, warunek konieczny to ciągłe mierzenie efektów kampanii. Dzięki temu na bieżąco będzie miało się wiedzę na temat tego, czy kampania generowania leadów przebiega w sposób właściwy i czy jest skuteczna. Systematyczna analiza wyników kampanii pozwala na szybką reakcję i wprowadzenie odpowiednich zmian. Umożliwi to szybki wzrost jej efektywności. W trakcie kampanii warto także przeprowadzać testy A/B. Polegają one na przygotowaniu i publikacji dwóch różnych landing page, a następnie sprawdzenie, która z nich generuje większą liczbę leadów. Po takim teście wszystkie działania marketingowe przekierowywane są na efektywniejszy landing page.

Dywersyfikacja działań marketingowych

Odpowiadając na pytanie, jak zdobywać leady, nie można zapomnieć o konieczności różnicowania działań marketingowych. Można stworzyć najlepszy i najpiękniejszy landing page, jednak nic to nie da, jeśli użytkownicy nie będą na niego trafiać. Oznacza to potrzebę zaplanowania i przeprowadzenia skutecznej kampanii e-marketingowej, której celem będzie pozyskanie i zwiększenie ruchu na stronie docelowej służącej do pozyskiwania leadów. Pamiętać przy tym trzeba, aby działania, narzędzia i kanały marketingowe były zróżnicowane. Sam pozycjonowanie strony internetowej to za mało. Warto zainwestować w kampanię linków sponsorowanych i promocję w mediach społecznościowych. Dobrym pomysłem w przypadku generowania leadów jest również wykorzystanie e-mail marketingu. Im więcej kanałów się wykorzysta, tym więcej leadów można pozyskać. Oczywiście kanały i narzędzia marketingowe muszą być dostosowane do grupy docelowej, do której chce się trafić.

Spójność komunikacji

Jak pozyskać leady, które przyczynią się do zwiększenia sprzedaży? Przede wszystkim, należy pamiętać o spójnej komunikacji marketingowej na każdym etapie generowania leadów. Treści reklamowe, informacje na landing page, formularz kontaktowy, treści na stronie przesłane do potencjalnego klienta po zostawieniu leada, informacje na stronie internetowej firmy – wszystko to musi być ze sobą spójne. To warunek konieczny do tego, aby potencjalny klient stał się klientem, czyli zakup oferowany produkt. Sukces pozyskiwania leadów uzależniony jest także od współpracy między działem marketingu, sprzedaży i obsługi klienta. Dzięki temu potencjalny klient na każdy etapie otrzymywać będzie ten spam, spójny komunikat.